II Karkonoski Festiwal Światła

W okresie adwentu tj. od 5. do 24. grudnia prezentowane będą wyłącznie iluminacje świąteczne, natomiast po Świętach rozświetlone będą nie tylko Cieplice, lecz również inne fragmenty Jeleniej Góry oraz Karpacza, Kowar, Piechowic i Szklarskiej Poręby, Wojanowa.

Zamiarem pomysłodawców Festiwalu Roberta Futerhendlera i Janusza Stańczyka jest nadanie temu projektowi rangi wydarzenia o charakterze ponadregionalnym, które stanie się turystyczną atrakcją i wizytówką Kotliny Jeleniogórskiej.

O tym ,że światło czyni cuda przekonali się mieszkańcy i turyści, którzy uczestniczyli w pierwszej edycji Festiwalu. Przy dwudziestostopniowym mrozie, cieplicki park i Plac Piastowski odwiedziło kilkanaście tysięcy gości, którzy zobaczyli znane na co dzień otoczenie w odmiennym, czarodziejskim blasku.

Inspiracją do organizacji Karkonoskiego Festiwalu Światła był największy na świecie festiwal światła „Fête des lumières” we francuskim Lyonie, mający ponad 50 letnią tradycję. Ponad 200 lat temu mieszkańcy Lyonu w podzięce Matce Boskiej za ochronę miasta przed zarazą i powodzią, w dniu Matki Boskiej Nieustającej Pomocy zapalali w oknach swoich mieszkań świece. Ta tradycja, która objęła całą aglomerację Lyonu, została wsparta w latach 50 ubiegłego stulecia przez artystów i markę Philips, w efekcie religijna manifestacja zaczęła nabierać nowego wymiaru. Władze miasta wsparły projekt, włączając się w jego organizację i promocję. W efekcie stworzono z francuskiego festiwalu niezwykłą atrakcję turystyczną, która przyciąga każdego roku do miasta Lyon około 3 mln turystów.

Walory Kotliny Jeleniogórskiej w postaci pięknej przyrody, architektury i dostępności komunikacyjnej dają regionowi niezwykłą szansę na to, aby wykreować Karkonoski Festiwal Światła na atrakcję turystyczną, która poprzez konsekwencję w działaniu i właściwą promocję, może być znana daleko poza granicami Polski.

Philips Lighting Poland

Partnerem Festiwalu, zarówno jego pierwszej, jak i tegorocznej edycji, jest Philips Lighting Poland – polski oddział największego producenta oświetlenia na świecie, który deklaruje trwałe wspieranie tego projektu.

Entuzjazm, kreatywność i zaangażowanie pomysłodawców pozwoliły zgromadzić kilkadziesiąt tysięcy uczestników podczas pierwszej edycji Festiwalu. Dowodzi to, że Polska może organizować Festiwal Światła na europejskim poziomie, przy wsparciu strategicznego partnera z dziedziny oświetlenia, jakim jest Philips.

Od powstania pomysłu organizacji Festiwalu Światła Philips jest zaangażowany w jego merytoryczny program, uczestnicząc w projektach edukacyjnych w formie warsztatów i prelekcji, towarzyszących imprezie. Biorą w nich udział zarówno osoby zajmujące się oświetleniem zawodowo – architekci czy urzędnicy miejscy, odpowiedzialni za oświetlenie, jak również turyści, mieszkańcy Jeleniej Góry i okolic, a także dzieci, dla których przewidziano specjalny program zabaw edukacyjnych.

Oświetlenie może sprawić, że przestrzeń miejska – ulice, budynki, parki – staje się piękniejsza i bardziej bezpieczna. Co więcej, włodarze dobrze oświetlonych miast, którzy inwestują w nowoczesne rozwiązania, oparte w dużej mierze na diodach emitujących światło, oszczędzają na wydatkach z miejskiej kasy. Wystarczy wspomnieć, że do oświetlenia architektury podczas I Festiwalu Światła potrzebna była moc odpowiadająca pracy… 4 czajników elektrycznych.

Wydarzenia

Poza światłem i energią Festiwal będzie również miejscem wielu wydarzeń kulturalnych, wystaw i festynów adresowanych do mieszkańców i turystów odwiedzających Kotlinę Jeleniogórską. Planowana jest największa, od kilku lat, kampania promująca Region Jeleniogórski i Festiwal. Kampania bilboardowa, outdoorowa (Althermedia), reklama w TVN, Onet.pl, Radiu Złote Przeboje, mediach lokalnych oraz w mediach branżowych poświęconych oświetleniu i energetyce dotrze do kilku milionów Polaków.

Zamiarem organizatorów jest stworzenie z Kotliny Jeleniogórskiej, Polskiego Salonu Światła, gdzie prezentowane będą najnowsze techniki oświetlenia przestrzeni publicznej, wnętrz pałaców, hoteli oraz mieszkań. Festiwal będzie też miejscem prezentacji programów oszczędzania energii i koncepcji wytwarzania energii odnawialnej.

Organizatorem Festiwal jest firma LBL s.c., strategicznym partnerem i głównym sponsorem – Philips Lighting Poland oraz EnergiaPro Gigawat należąca do Grupy TAURON Polska Energia. Wśród pozostałych sponsorów można wyróżnić m.in. Jeleniogórskie Elektrownie Wodne i EnergiaPro. Patronat honorowy nad imprezą objęły władze Jeleniej Góry oraz Urzędu Marszałkowskiego województwa Dolnośląskiego.

O świetle trudno opowiadać, iluminacje trzeba zobaczyć i utrwalić. Właśnie utrwaleniu i promocji najciekawszych iluminacji obiektów architektonicznych i przyrody służy konkurs fotograficzny „Światło zaklęte w obiektywie”, którego sponsorem nagród jest EnergiaPro Gigawat należąca do Grupy TAURON Polska Energia.

Ramowy program II Karkonoskiego Festiwalu Światła :

  • 5 grudnia 2009 – „Unikaty. Szkło Polskie XXI wiek” Wystawa szkła artystycznego. Iluminacja budynku Muzeum – Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze – godz.17.00
  • 5 grudnia 2009 – „Muzyka Światłem Malowana”. Inauguracja II Karkonoskiego Festiwalu Światła (wstęp z zaproszeniami). Iluminacja budynku Filharmonii i Książnicy Karkonoskiej – Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze – godz.19.00
  • 8 – 9 grudnia 2009 – „Akademia Energii – Odnawialne Źródła Energii dla gospodarki i społeczeństwa Dolnego Śląska” – konferencja dla przedstawicieli samorządów terytorialnych – Pałac Wojanów – Sponsor Główny – EnergiaPro Gigawat należąca do Grupy TAURON Polska Energia
  • 19 grudnia 2009 – „Ekumeniczny Opłatek Cieplicki” Kolędy śpiewane przez przedszkolaków oraz koncert Chóru Meskiego Cerkwi Prawosławnej z Wrocławia. Kościół Ewangelicko-Augsburski – Jelenia Góra – Cieplice – godz. 15.00
  • 27 grudnia 2009 – 10 stycznia 2010 – Iluminacje świąteczne i eventowe, Jelenia Góra, Karpacz, Kowary, Piechowice, Szklarska Poręba, pałac Wojanów
  • 2 – 3 stycznia 2010– „Gala Światła i Lodu” – Park Zdrojowy w Cieplicach, Plac Ratuszowy w Jeleniej Górze
  • 7 – 9 stycznia 2010 – „Akademia Światła” – konferencja dla architektów, projektantów, konserwatorów zabytków – Pałac Wojanów – Sponsor Główny – PHILIPS Lighting Poland
  • 8 – 10 stycznia 2010 – „Światło Kreacje” – pokazy oświetlenia eventowego, laserów i sztucznych ogni – Jelenia Góra Cieplice
  • 10 stycznia 2010 – „Światełko do nieba dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy” – Jelenia Góra

Fot. Free-Photos